måndag 8 augusti 2011

Grönt är skönt.

Idag bestämde jag mig för att börja äta vegetariskt. Det är något som har hänt ett par gånger tidigare och har hållit i sig någon vecka eller så. Anledningen är att jag har ganska dålig karaktär och faller ALLTID för frestelserna. Dessutom älskar jag kött, väldigt mycket. Men ibland så måste man fatta beslut som går utanför vad man själv vill, det här är en sådan grej.

Jag tycker inte att det är fel att äta kött, kött är gott och nyttigt. Men det är hela industrin som jag tycker är väldigt, väldigt obehaglig. Jag är inte den som gärna söker upp smygfilmade videos från slakthus och sådär, för jag är fruktansvärt känslig. Självklart har jag sett den hel del och det är saker jag aldrig glömmer och som när jag minst anar det kan dyka upp i mitt huvud, typ när jag ska sova. Jag vill absolut inte blunda för verkligheten, men jag vet ju ändå liksom.

Om jag ska vara ärlig, så är det helt enkelt lättare att vara vegetarian. Det tar tid och är kostsamt (extremt kostsamt) att välja närproducerat, ekologiskt och kravmärkt och det är inte heller alla affärer som har något utbud att hänga i granen. Det här har nu lett till att jag istället väljer bort kött, inte bara för att skona djuren, utan även ur en miljöaspekt. I dagens samhälle så är det omöjligt att äta precis vad man vill utan att faktiskt tänka på vart det man stoppar i sig kommer ifrån och vilka konsekvenser som följer. Jag tycker faktiskt att vi är skyldiga naturen det, eftersom vi lever av vad den har att ge. Vi måste ju ge något tillbaka, jag börjar såhär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar